Co oznacza skrót PDR?

Karoseria samochodu pełni kilka ważnych zadań. Nie tylko nadaje pojazdowi odpowiedni wygląd, ale również chroni silnik i inne wewnętrze układy przed czynnikami mogącymi zaburzać ich pracę. Chronią również pasażerami przed skutkami szybkiej jazdy, np. silnymi podmuchami wiatru. Z drugiej strony karoseria jest wykonana z cienkiej blachy, która sama jest podatna na uszkodzenia. Jedną z metod jej naprawy jest metoda PDR. Co kryje się za tym skrótem?

 

naprawa wgnieceń na samochodzieCzym jest technika PDR?

PDR, czyli Paintless Dent Repair to nazwa stosunkowo nowej metody napraw blacharnicznych, polegającej na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń powstających w wyniku lekkich stłuczek bądź np. gradobicia. Przez wiele lat naprawa takich usterek była zupełnie nieopłacalna, gdyż wymagała dużych nakładów pracy, czasu i często kończyła się uszkodzeniami lakieru. Dużo bardziej opłacalnym rozwiązaniem okazywało się wtedy po prostu wymienienie uszkodzonego elementu na nowy. Metoda PDR, którą wykorzystują profesjonalne serwisy takie jak firma Real Auto, odmieniła tę sytuacją. Jak przeprowadzana jest taka naprawa?

Jak wygląda wyciąganie i wypychanie wgnieceń?

To, w jaki sposób wgniecenie karoserii zostanie naprawione – czy zostanie wypchnięte czy wyciągnięte – zależy przede wszystkim od miejsca, w którym powstało. Jeśli wgniecenie powstało np. na masce silnika, dostęp do jego drugiej strony jest stosunkowo prosty, wystarczy unieść maskę. W takich sytuacjach stosowane jest wypychanie. Jeśli jednak wgniecenie powstało na dachu lub drzwiach, dostęp do niego będzie znacznie trudniejszy – konieczne będzie zdemontowanie podbitki czy innych elementów wyposażenia wnętrza. W takich wypadkach stosuje się wyciąganie. Naprawa w obu przypadkach wygląda bardzo prosto – przy użyciu specjalnie dobranego narzędzia (wypychacza bądź tak zwanego grzybka) wywiera się siłę na wgniecenie, w efekcie czego zostaje ono wyprostowane. Wyciąganie niekiedy nazywane jest również metodą na klej, gdyż używany do jego wykonania musi zostać połączony z blachą w miejscu wgniecenia przy pomocy specjalnego, termotopliwego kleju. Przydatnym w metodzie PDR urządzeniem jest lampa odbłyśnikowa, która pozwala dokładnie ocenić i kształt i wielkość wgniecenia.

Czy PDR jest bezpieczne dla karoserii?

Metoda PDR nie prowadzi do uszkodzenia powłoki lakierowej pod dwoma warunkami. Po pierwsze wymagane jest, żeby w miejscu wgniecenia lakier pozostał nienaruszony – w przeciwnym wypadku jakiekolwiek działanie na tej powierzchni może prowadzić do jego kruszenia. Po drugie naprawa musi być prowadzona z bardzo dużym wyczuciem – nie należy prostować wgnieceń zbyt szybko i przy użyciu zbyt dużej siły, gdyż to również może spowodować uszkodzenia lakieru. Dlatego nie zaleca się przeprowadzania tego typu naprawa samodzielnie, lecz powierzenie tego zadania profesjonalistom.