Dlaczego technika PDR jest tak skuteczna?

Każdemu, nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy może zdarzyć się drobna kolizja. Wystarczy chwila nieuwagi przy parkowaniu, by na karoserii powstało widoczne wgniecenie. Niegdyś najskuteczniejszym rozwiązaniem takiego problemu było wymienienie wgniecionego elementu na nowy, jednak to wiąże się ze sporymi kosztami. Dziś wgnieceń można pozbyć się łatwo przy pomocy techniki PDR. Na czym ona polega i dlaczego jest skuteczna?

Samochód z wgniecionym zderzakiemNa czym polega technika PDR?

Przez wiele lata naprawa karoserii wgniecionej w wyniku delikatnych kolizji z przeszkodami lub innymi samochodami, czy też w wyniku czynników zewnętrznych (np. gradobicia) była zupełnie nieopłacalna. Wyprostowanie blachy trwało długo, wymagało dużego nakładu pracy, a przy okazji groziło uszkodzeniem lakieru, co dodatkowo podnosiło koszty. Dlatego też zazwyczaj wgnieciony element karoserii pozostawiano bez naprawy lub wymieniano go na nowy. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem na rynek techniki PDR.

PDR, czyli Paintless Dent Repair to stosunkowo nowa pozycja w ofercie zakładów zajmujących się usługami blacharskimi. Polega ona, w bardzo dużym skrócie, na wypychaniu bądź wyciąganiu wgnieceń. Jak wskazuje nazwa, technika ta, o ile zostanie prawidłowo wykorzystana, nie stwarza ryzyka uszkodzenia lakieru.

Jak przebiega naprawa karoserii techniką PDR?

Jak wspomnieliśmy wyżej, technika PDR polega na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń na karoserii – każda z tych metod znajduje nieco inne zastosowanie. Wypychanie przeprowadzane jest w sytuacji, kiedy do miejsca wgniecenia można się łatwo dostać od wewnętrznej strony karoserii. Przykładem jest tutaj maska silnika, którą wystarczy unieść otworzyć  by mieć łatwy dostęp do wgniecenia. Podczas wypychania używa się narzędzia nazywanego wypychaczem, które zostaje dobrane w taki sposób, by odpowiadało swoim kształtem i wielkością do kształtu i rozmiarów wgniecenia. Następnie wypychacz przykłada się do wgniecenia i naciska w taki sposób, by wyprostować blachę, ale jednocześnie nie doprowadzić do jej uszkodzenia czy pęknięcia powłoki lakierowej.

Wyciąganie z kolei przeprowadza się do naprawiania wgnieceń na powierzchni dachu czy drzwi, a więc tych elementów karoserii, do których nie można dostać się w prosty sposób, bez demontażu innych elementów (np. podbitki sufitowej czy wewnętrznej obudowy drzwi). Przy wyciąganiu używa się narzędzia nazywanego potocznie grzybkiem, które za pomocą specjalnego, termotopliwego kleju (z tego powodu niekiedy wyciąganie nazywane jest „metodą na klej”) przyczepia się do wgniecenia, a następnie ostrożnie pociąga, tym samym prostując blachę.

Technika PDR w obu tych wersjach wymaga bardzo dużej ostrożności, wyczucia i doświadczenia. Zbytni pośpiech czy wywarcie nadmiernej siły na wgniecenia może spowodować odkształcenia blachy lub skruszenie warstwy lakieru, a tym samym pociąga za sobą więcej pracy i wyższe koszty. Podczas prostowania blachy metodą PDR bardzo przydatnym sprzętem jest lampa z odbłyśnikiem, dzięki której można łatwo ocenić kształt wgniecenia oraz kontrolować przebieg naprawy.

Z czego wynika skuteczność metody PDR?

Metoda PDR jest obecnie preferowanym sposobem radzenia sobie z wgnieceniami karoserii, gdyż odznacza się bardzo wysoką skutecznością. Wynika ona przede wszystkim z prostoty całego procesu – naprawa poprzez wypchnięcie lub wyciągnięcie nie wymaga stosowania bardzo skomplikowanych narzędzi, a tym samym nie stwarza dużego ryzyka przypadkowych uszkodzeń blachy lub powłoki lakieru. Zarówno wypychacze, jak i grzybki używane w technice PDR dostępne są w różnych wariantach jeśli chodzi o kształt i wymiary, dzięki czemu nie ma problemu z nierównomiernym wyprostowaniem wgniecionej blachy. Przy użyciu tej metody można naprawiać znaczną większość wgnieceń powstających w wyniku delikatnych kolizji czy np. gradobicia.